[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 1 - ( 3-1393 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 34-41 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی فراگیری محورهای فرهنگ ایمنی بیمار در مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجائی در سال 1392
بهزاد مومنی1، رضا گل پیرا2، مهناز مایل افشار* 3
1- کارشناس ارشد آموزش بهداشت مسئول بهبود کیفیت، دفتر اعتبار بخشی مرکز آموزشی تحقیقاتی و درمانی شهید رجایی
2- پزشک عمومی (MPH) مسئول اعتبار بخشی، دفتر اعتبار بخشی مرکز آموزشی تحقیقاتی و درمانی شهید رجایی
3- کارشناس ارشد مديريت دولتی اعتبار بخشی، دفتر اعتبار بخشی مرکز آموزشی تحقیقاتی و درمانی شهید رجایی (*نویسنده مسئول) ، Mahnazmayelafshar@yahoo.com
چکیده:   (3699 مشاهده)

خلاصه

هدف. این مطالعه با هدف بررسی فراگیری محورهای فرهنگ ایمنی بیمار در مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی شهید رجائی در سال 1392 انجام شد.

زمینه. یکی از عواملی که نقش مؤثری در ارتقاء سطح ایمنی بیمار در مراکز بهداشتی درمانی دارد، وجود فرهنگ ایمنی بیمار در این مراکز است. در واقع فرهنگ ایمنی بیمار، نشان دهنده میزان اولویت ایمنی بیماران از نظر کارکنان در بخش و سازمان محل کار آن‌ها است.

روش کار. این مطالعه به روش توصیفی تحلیلی و به صورت مقطعی انجام شد. داده های مطالعه از کارکنان مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی شهید رجائی جمع آوری گردید. روش نمونه گیری، تصادفی چند مرحله ای و متناسب با تعداد کارکنان هر بخش انجام شد. نمونه آماری در این تحقیق، شامل پزشکان، کارکنان پرستاری و آزمایشگاه بودند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ارزیابی فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان، شامل 12 بعد ایمنی استفاده شد. 

یافته ها. براساس یافته ها، میانگین امتیازات کسب شده در کل 65 درصد بود، که بیشترین امتیاز مربوط به بخش های تشخیصی و گروه پاراکلینیک، در حیطه کار تیمی درون واحدهای سازمانی (83 درصد) و کمترین امتیاز مربوط به گروه پاراکلینیک و بخش های تشخیصی درحیطه پاسخ غیر تنبیهی در قبال رویداد خطاها (42 درصد) و همچنین، بیشترین امتیاز مربوط به گروه بخش های ویژه در حیطه مسائل مربوط به کارکنان (42 درصد) بود.

نتیجه گیری.به طور کلی می توان گفت ارزیابی فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان ها می تواند نقشی چند جانبه داشته باشد. از یک طرف، می تواند وضعیت فرهنگ ایمنی حاکم بر مرکز و درجه قوت یا ضعف آن را برای مدیران و سرپرستان روشن نماید، و از طرف دیگر، این قابلیت را دارد که با افزایش آگاهی کارکنان در خصوص ایمنی بیمار، به بهبود وضعیت آن کمک نماید. ابعادی از فرهنگ ایمنی بیمار که میانگین درصد پاسخ مثبت آن ها از 60 درصد کم تر است، نیاز به ارتقاء دارند.

واژه‌های کلیدی: ایمنی بیمار، فرهنگ ایمنی بیمار، خطاهای پزشکی
متن کامل [PDF 316 kb]   (2613 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: اعتباربخشي نظام آموزشي
دریافت: ۱۳۹۳/۵/۶ | پذیرش: ۱۳۹۳/۷/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۳/۸/۲۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Momeni B, Golpira R, Mayelafshar M. The study of the domains of patient safety culture in Rajaie Cardiovascular, Medical and Research Center in 2012. پرستاری قلب و عروق. 2014; 3 (1) :34-41
URL: http://journal.icns.org.ir/article-1-169-fa.html

مومنی بهزاد، گل پیرا رضا، مایل افشار مهناز. بررسی فراگیری محورهای فرهنگ ایمنی بیمار در مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجائی در سال 1392. فصلنامه پرستاری قلب و عروق. 1393; 3 (1) :34-41

URL: http://journal.icns.org.ir/article-1-169-fa.html



دوره 3، شماره 1 - ( 3-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پرستاری قلب و عروق Iranian Journal of Cardiovascular Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3754