[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 1 - ( 3-1393 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 18-25 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تاثیر بسته آموزشی ”تصویری“، ”نوشتاری“، و ”تصویری نوشتاری“ مراحل اسکن قلب بر همکاری بیماران
زهرا اسدی1، مریم اسماعیلی نسب* 2، ناهید یعقوبی3، علی انصاری فر4
1- کارشناس ارشد روان شناسی بالينی کارشناس پزشکی هسته ای بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی، تهران، ایران
2- دکترای روان شناسی عضو هیات علمی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران، (*نویسنده مسئول) ، esmaeilinasab@modares.ac.ir
3- متخصص پزشکی هسته ای، عضو هيات علمی متخصص پزشکی هسته ای، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
4- کارشناس ارشد مديريت پرستاری بهداشت جامعه سوپروایزر آموزش سلامت بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی، تهران ، ایران
چکیده:   (5089 مشاهده)

خلاصه

هدف. هدف این مطالعه مقایسه تاثیر بسته آموزشی مراحل اسکن قلب به صورت تصویری (فیلم)، نوشتاری (کتابچه)، و نیز تصویری نوشتاری (فیلم و کتابچه) بر همکاری بیماران بخش پزشکی هسته ای بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی بود.

زمینه. بیماری عروق کرونر از شایع ترین علل مرگ و میر در جهان است. یکی از راه های تشخیص بیماری عروق کرونر اسکن پرفیوژن میوکارد می باشد. عدم آشنایی بیماران با این روش تشخیصی باعث کاهش سطح همکاری بیمار در حین انجام این روش تشخیصی می شود که به نوبه خود، سبب فرسودگی و افزایش فشار کاری پرسنل بخش به علت پرسش های مکرر بیماران در مراحل مختلف اسکن قلب می شود.

روش کار. این مطالعه به صورت نیمه تجربی بر روی 100 نفر از مراجعه کنندگان به بخش پزشکی هسته ای بیمارستان قلب وعروق شهید رجایی انجام گردید ( 25نفر در گروه کنترل، 25 نفر در گروه آموزش تصویری، 25 نفر در گروه آموزش نوشتاری، و 25 نفر در گروه آموزش تصویری نوشتاری). ابزار گردآوری در این تحقیق دو پرسشنامه شامل پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه محقق ساخته سطح همکاری و دو بسته آموزشی تصویری و نوشتاری بود که پس از تهیه توسط محققان به صورت مجزا و در مورد یکی از گروه ها به صورت توام به کار گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کروسکال والیس و آزمون تعقیبی یو مان ویتنی استفاده گردید.

یافته ها. نتایج حاکی از آن بود که بین سطح همکاری گروه کنترل وگروه های آموزش دیده سه گانه اختلاف معنی دار وجود دارد. از بین سه روش آموزشی، روش آموزش تصویری بیشترین تاثیر را بر افزایش همکاری بیماران داشت.

نتیجه گیری. آموزش بیماران قبل از انجام اسکن پرفیوژن میوکارد بر افزایش همکاری بیماران تاثیر دارد و منجر به نتایج بهتر و اتلاف وقت کمتر بیماران و پرسنل بخش می گردد. همچنین، یافته های این مطالعه تاکید دوباره بر اهمیت توجه به مسائل روان شناختی در سلامت عمومی است.

واژه‌های کلیدی: بسته آموزشی، آموزش تصویری، آموزش نوشتاری، اسکن میوکارد، سطح همکاری بیمار
متن کامل [PDF 286 kb]   (1081 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: قلبی عروقی
دریافت: ۱۳۹۳/۴/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۳/۷/۷ | انتشار: ۱۳۹۳/۸/۲۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadi Z, Esmaeilinasab M, Yaghobi N, Ansarifar A. Comparison of the effect of written, figurative and written-figurative training package of myocardial perfusion imaging on patients’ cooperation. پرستاری قلب و عروق. 2014; 3 (1) :18-25
URL: http://journal.icns.org.ir/article-1-166-fa.html

اسدی زهرا، اسماعیلی نسب مریم، یعقوبی ناهید، انصاری فر علی. مقایسه تاثیر بسته آموزشی ”تصویری“، ”نوشتاری“، و ”تصویری نوشتاری“ مراحل اسکن قلب بر همکاری بیماران. فصلنامه پرستاری قلب و عروق. 1393; 3 (1) :18-25

URL: http://journal.icns.org.ir/article-1-166-fa.html



دوره 3، شماره 1 - ( 3-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پرستاری قلب و عروق Iranian Journal of Cardiovascular Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3731