[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 4 - ( 12-1391 ) ::
جلد 1 شماره 4 صفحات 40-47 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر آموزش رفتارهای خود مراقبتی بر کیفیت زندگی بیماران با ضربان ساز دائمی
عصمت عطائی* 1، مجید حق‌جو2، اصغر دالوندی3، هومن بخشنده آبکنار4
1- کارشناس ارشد پرستاری مراقبت‌های ويژه بیمارستان قلب شهید رجائی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران (*نویسنده مسئول)
2- متخصص الکتروفيزيولوژی قلب، دانشيار، گروه الکتروفيزيولوژی بیمارستان قلب شهید رجائی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
3- دکترای پرستاری، استاديار دپارتمان پرستاری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
4- دکترای اپيدميولوژی، استاديار بیمارستان قلب شهید رجائی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده:   (13506 مشاهده)

خلاصه

هدف. هدف مطالعه حاضر تعیین تاثیر آموزش خودمراقبتی بر کیفیت زندگی بیماران با ضربان ‌‌سازدائمی بود.

زمینه. یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر بعد از سکته قلبی، آریتمی است، یک روش کنترل آریتمی مقاوم به درمان تعبیه ضربان ساز است. کیفیت زندگی در بیماران بعد از تعبیه ضربان ساز دائمی قلب پائین است. یکی از روش‌های ارتقاء‌دهنده کیفیت زندگی، آموزش رفتارهای خودمراقبتی است.

روش کار.در این کارآزمایی بالینی، 80 بیمار نیازمند به تعبیه ضربان‌ساز دائمی قلب به روش بلوک‌هایچهارتایی تصادفی به طور مساوی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل فرم مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه سنجش کیفیت زندگی در بیماران قلبی مک نیو بود. بیماران گروه مداخله با همراهی یکی از بستگان که بیشترین تماس را با ایشان داشت، طی یک جلسه، روز قبل از تعبیه ضربان‌ساز تحت آموزش قرار گرفتند. جهت آموزش از فیلم آموزشی و دفترچه آموزشی و آموزش چهره به چهره استفاده شد، طول مدت جلسه 30 دقیقه بود و در نهایت، بسته آموزشی در اختیار این بیماران قرار گرفت. همچنین، به مدت یک ماه، هفته‌ای یکبار با بیمار تماس تلفنی گرفته می‌شد. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 15 تحلیل شدند. برای تحلیل داده‌ها از آزمون‌های تی مستقل و کای اسکوئر استفاده شد.

یافته‌ها. بین میانگین ابعاد عاطفی، جسمی- فعالیتی و اجتماعی کیفیت زندگی و همچنین، نمره کلی کیفیت زندگی در گروه مداخله و کنترل قبل از مداخله تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد، ولی بعد از مداخله، این تفاوت معنی دار بود (004/0P<).

نتیجه‌گیری.آموزش رفتارهای خودمراقبتی بر کیفیت زندگی بیماران بعد از تعبیه ضربان‌ساز دائمی قلب موثر می‌باشد و توصیه می‌شود به عنوان یکی از روش‌های ارتقاء کیفیت زندگی این بیماران به کار برده شود.

واژه‌های کلیدی: کیفیت زندگی، آموزش رفتارهای خودمراقبتی، ضربان‌ساز دائمی قلب، بیمار دارای ضربان‌ساز
متن کامل [PDF 816 kb]   (3965 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: قلبی عروقی
دریافت: ۱۳۹۲/۸/۲ | پذیرش: ۱۳۹۲/۸/۴ | انتشار: ۱۳۹۲/۸/۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ataee E, Haghjoo M, Dalvandi A, Bakhshandeh H. Effect of self-care education on quality of life among patients with permanent pacemaker. پرستاری قلب و عروق. 2013; 1 (4) :40-47
URL: http://journal.icns.org.ir/article-1-104-fa.html

عطائی عصمت، حق‌جو مجید، دالوندی اصغر، بخشنده آبکنار هومن. بررسی تاثیر آموزش رفتارهای خود مراقبتی بر کیفیت زندگی بیماران با ضربان ساز دائمی. فصلنامه پرستاری قلب و عروق. 1391; 1 (4) :40-47

URL: http://journal.icns.org.ir/article-1-104-fa.html



دوره 1، شماره 4 - ( 12-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پرستاری قلب و عروق Iranian Journal of Cardiovascular Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3731