[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 1 - ( 1-1400 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 149-142 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش احیای قلبی ریوی مغزی (CPCR) بر دانش و عملکرد پرستاران: مطالعه مروری در ایران
فاطمه نعمتی1، امیر طباطبایی*2، زهرا صالحی3، اسماعیل محمدنژاد4
1- دفتر پرستاری، بیمارستان نفت ماهشهر، ماهشهر، ایران
2- گروه پرستاری، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران، قوچان، ایران ، tabatabaei.amir@gmail.com
3- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
4- گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مقاومت میکروبی و مدیریت مصرف آنتی‌بیوتیک ایران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (352 مشاهده)
خلاصه
هدف. هدف این مقاله، مرور مطالعاتی است که به بررسی تاثیر آموزش احیای قلبی ریوی مغزی (CPCR) بر دانش و عملکرد پرستاران پرداخته­­ اند.
زمینه. آموزش احیای قلبی­­ ریوی پایه می­تواند منجر­ به افزایش میزان بقا و کاهش آسیب­های مغزی شود.
روش کار. جستجوی مقالات در پایگاه­­های داده­­ای شاملScience Direct ،PubMed ،Cochrane ،Medline ،SID ،Scopus ، CINAHL،OVID، Iran Doc   وMagiran  با جستجوی کلیدواژه­­­های پرستار، احیای قلبی-ریوی، آموزش و معادل­­های انگلیسی آنها انجام شد. مقالات تحقیقی به زبان فارسی و انگلیسی که بین سال 2010 تا 2022 بر موضوع تاثیر آموزش بر احیای قلبی ریوی در پرستاران تمرکز داشتند، برای بررسی انتخاب شدند. در مجموع، 46 مقاله در جستجوی ابتدایی یافت شد که با بررسی عنوان و چکیده و در برخی موارد، پس از مطالعه متن کامل مقالات، 9 مقاله که از نظر موضوع با هدف پژوهشی این مطالعه همخوانی داشتند انتخاب شدند و مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته­­ها. آموزش احیای قلبی­ریوی به دو صورت حضوری و  مجازی می­تواند بر دانش و عملکرد پرستاران موثر باشد و در تمامی مطالعات مورد بررسی، بین نمرات قبل و بعد از آموزش ارتباط معنی­داری وجود داشته است. اجرای این آموزش­ها باید برای پرستاران به طور پیوسته، هر شش ماه یک بار تکرار شود..
نتیجهگیری. آموزش اصولی می­تواند منجر به افزایش آگاهی پرستاران در زمینه احیای قلبی­ریوی پایه و پیشرفته شود. بر این اساس، برگزاری کارگاه­ها و دوره­های آموزشی منظم به صورت نظری و عملی توصیه می­شود.
واژه‌های کلیدی: احیای قلبی‌ریوی، دانش، عملکرد، پرستار
متن کامل [PDF 1059 kb]   (665 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: قلبی عروقی
دریافت: 1401/5/22 | پذیرش: 1400/1/1 | انتشار: 1401/5/22 | انتشار الکترونیک: 1401/5/22
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nemati F, Tabatabaee A, Salehi Z, Mohammadnejad E. The effect of CardioPulmonary Cerebral Resuscitation (CPCR) on nurses’ knowledge and performance: Literature Review. پرستاری قلب و عروق 2021; 10 (1) :142-149
URL: http://journal.icns.org.ir/article-1-747-fa.html

نعمتی فاطمه، طباطبایی امیر، صالحی زهرا، محمدنژاد اسماعیل. تاثیر آموزش احیای قلبی ریوی مغزی (CPCR) بر دانش و عملکرد پرستاران: مطالعه مروری در ایران. نشریه پرستاری قلب و عروق 1400; 10 (1) :149-142

URL: http://journal.icns.org.ir/article-1-747-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( 1-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پرستاری قلب و عروق Iranian Journal of Cardiovascular Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4514