[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 4 - ( 12-1397 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 58-63 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش همتا و پیامدهای نارسایی قلبی: مطالعه مروری در ایران
علی حسین زاده ساربانقلی1، علیرضا شاملی2، سمیه اسمعیلیان*3، اسمعیل محمدنژاد4
1- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
2- دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
3- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، somayeh.13966@yahoo.com
4- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران،، تهران، ایران
چکیده:   (1632 مشاهده)
خلاصه
هدف. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش همتا بر پیامدهای نارسایی قلبی در افراد مبتلا به این سندرم در ایران صورت گرفت.
زمینه. نارسایی قلبی یک سندرم بالینی پیچیده است که به دلیل ماهیت مزمن، پیشرونده و غیرقابل برگشت، به عنوان یک مشکل مربوط به سلامت عمومی مطرح می­شود.
 روش کار. جست­وجوی جامع در پایگاه­های داده­ای علمی و موتورهای جست­و­جو شامل Science Direct، Scopus، PubMed،Google Scholar ، و Medline  با کلید­واژه­های نارسایی قلبی و آموزش همتا به دو زبان فارسی و انگلیسی به منظور یافتن مطالعات چاپ­شده بین سال­های 2000 تا 2018 انجام شد. تعداد 17 مقاله یافت شد که بر اساس معیارهای ورود، تعداد 2 مقاله انگلیسی و 4 مقاله فارسی مورد بررسی قرار گرفتند.  
یافته­­ ها. مطالعات انجام شده در مورد تاثیر آموزش همتا بر پیامدهای بیماران نارسایی قلبی در ایران نشان داد این آموزش­ها سه پیامد خودمراقبتی، کیفیت زندگی و خودکارآمدی افراد با نارسایی قلبی را مورد بررسی قرار داده­اند و این روش آموزشی بر هر سه مولفه تاثیر مثبتی  داشته است.
نتیجه ­­گیریآموزش همتا باعث بهبود و ارتقای خودمراقبتی، خودکارآمدی و بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به نارسایی قلبی شد. بهره‌‌گیری از این برنامه آموزشی به عنوان یک روش آموزشی موثر، مقرون به صرفه و بدون نیاز به تجهیزات ویژه توصیه می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: نارسایی قلب، آموزش همتا، کیفیت زندگی، خودمراقبتی، خودکارآمدی
متن کامل [PDF 1266 kb]   (1857 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: قلبی عروقی
دریافت: 1398/11/21 | پذیرش: 1398/11/21 | انتشار: 1398/11/21 | انتشار الکترونیک: 1398/11/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseinzadeh A, Shameli A, Esmailian S, Mohammadnejad E. Peer education and heart failure outcome: A review study in Iran. پرستاری قلب و عروق. 2019; 7 (4) :58-63
URL: http://journal.icns.org.ir/article-1-614-fa.html

حسین زاده ساربانقلی علی، شاملی علیرضا، اسمعیلیان سمیه، محمدنژاد اسمعیل. آموزش همتا و پیامدهای نارسایی قلبی: مطالعه مروری در ایران. نشریه پرستاری قلب و عروق. 1397; 7 (4) :58-63

URL: http://journal.icns.org.ir/article-1-614-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پرستاری قلب و عروق Iranian Journal of Cardiovascular Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4341