[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 4 - ( 12-1397 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 42-49 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیرآموزش فاصله دار و آموزش انبوه بر استرس و اضطراب مددجویان کاندیدای آنژیوگرافی
اکرم ابراهیمی جابری1، مهرداد آذربرزین*2، مریم مقیمیان بروجنی1
1- مرکز تحقیقات توسعه علوم پرستاری و مامایی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
2- مرکز تحقیقات توسعه علوم پرستاری و مامایی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران ، azar_mehrdad@Yahoo.com
چکیده:   (1159 مشاهده)
خلاصه
هدف. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر آموزش فاصله­دار و آموزش انبوه بر استرس و اضطراب مددجویان کاندیدای آنژیوگرافی انجام گردید.
زمینه. با توجه به نقش آموزش در کاهش استرس و اضطراب قبل از آنژیوگرافی، مقایسه آموزش فاصله­دار و انبوه از اهمیت برخوردار است.
روش کار. در این پژوهش مداخله­ای، جامعه آماری، مددجویان مراجعه­کننده به بیمارستان­های منتخب شهر اصفهان در سال 1397 بودند. تعداد 60 مددجوی کاندیدای آنژیوگرافی غیراضطراری، به روش در دسترس انتخاب و با گمارش تصادفی بلوکی در دو گروه 30 نفره مورد بررسی قرار گرفتند. داده­ها از طریق سه پرسشنامه مشخصات فردی، استرس درک شده کوهن (PSS) و اضطراب اشپیل برگر جمع­آوری شد. در ابتدا هر سه پرسشنامه توسط نمونه­های پژوهش تکمیل گردید. سپس مرحله آموزش توسط پژوهشگر به مددجویان گروه آموزش انبوه به‌ صورت فردی و رودررو به مدت 25 تا 45 دقیقه (برحسب تحمل مددجو) در یک جلسه ارائه گردید و در پایان، 5 تا 10 دقیقه زمان جهت پرسش و پاسخ‌های ضروری برای این گروه فراهم گردید. در گروه آموزش فاصله‌دار، محتوای آموزشی توسط پژوهشگر، طی سه مرحله و هر مرحله، 10 تا 15 دقیقه و در گروه­های 3 تا 6 نفره ارائه شد. بعد از اجرای آموزش هر دو گروه، استرس و اضطراب با پرسشنامه­های مذکور دوباره سنجیده شد. داده­ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرم­افزار SPSS بررسی و تحلیل شد.
یافته ­ها. نتایج نشان داد که قبل و بعد از مداخله، تفاوت آماری معناداری بین دو گروه از نظر میانگین نمرات استرس، اضطراب حالت و اضطراب صفت  وجود نداشت، اما در هر گروه میانگین نمرات استرس، اضطراب حالت و اضطراب صفت بعد از مداخله به طور معناداری کمتر از قبل مداخله بود.
نتیجه ­گیری. با توجه به این که دادن اطلاعات کافی و آموزش به مددجو می­تواند میزان استرس و اضطراب را کاهش دهد و نظر به این که نتایج تحقیق حاضر، اثر استفاده از هر دو روش در کاهش استرس و اضطراب قبل از آنژیوگرافی را یکسان نشان داد، لذا با توجه به اجرایی­تر بودن و به صرفه­تر بودن از نظر زمان، استفاده از روش آموزش انبوه برای آموزش قبل از آنژیوگرافی توصیه می­گردد.
واژه‌های کلیدی: آنژیوگرافی، استرس، اضطراب، آموزش فاصله دار، آموزش انبوه
متن کامل [PDF 1092 kb]   (885 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: قلبی عروقی
دریافت: 1398/6/5 | پذیرش: 1398/9/24 | انتشار: 1397/12/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimi Jaberi A, Azarbarzin M, Moghimian Boroujeni M. The effect of spaced and mass education on stress and anxiety of candidates for coronary angiography. پرستاری قلب و عروق. 2019; 7 (4) :42-49
URL: http://journal.icns.org.ir/article-1-583-fa.html

ابراهیمی جابری اکرم، آذربرزین مهرداد، مقیمیان بروجنی مریم. تاثیرآموزش فاصله دار و آموزش انبوه بر استرس و اضطراب مددجویان کاندیدای آنژیوگرافی. نشریه پرستاری قلب و عروق. 1397; 7 (4) :42-49

URL: http://journal.icns.org.ir/article-1-583-fa.html



دوره 7، شماره 4 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پرستاری قلب و عروق Iranian Journal of Cardiovascular Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4274