[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 1 - ( 3-1397 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 42-49 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر آموزش رفتارهای ارتقاء‌دهنده سلامت بر خودمراقبتی در مبتلایان به پرفشاری خون
زهرا احمدی1، لیلا بهمنی2، مرحمت فراهانی نیا1، حمید حقانی3
1- گروه پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
2- گروه پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران ، leila.bahmani58@gmail.com
3- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده:   (342 مشاهده)
خلاصه
هدف. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش بر خودمراقبتی در مبتلایان به پرفشاری خون اولیه انجام شد.
زمینه. پرفشاری خون با ایجاد عوارض جدی در ارگان­های بدن، یکی از بیماری­های مزمن است که نیازمند رفتارهای خودمراقبتی می­باشد. آموزش با افزایش توان خودمراقبتی در این بیماران می­تواند به کاهش بروز عوارض کمک نماید.
روش کار. در این مطالعه نیمه­تجربی، از بین مبتلایان به پرفشاری خون اولیه مراجعه­کننده به درمانگاه بیمارستان شهید رحیمی شهر خرم آباد، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی لرستان، 106 نفر به روش در دسترس انتخاب و به شکل غیرتصادفی در دو گروه آزمون (53 نفر) و کنترل (53 نفر) قرار گرفتند. داده­ها با استفاده از پرسشنامه، قبل و یک ماه بعد از مداخله گردآوری شدند. گروه آزمون در سه جلسه آموزشی درباره رفتارهای ارتقاء­دهنده سلامت در سه هفته متوالی شرکت کردند. گروه کنترل فقط درمان­های معمول را دریافت کردند. داده­ها در نرم افزار SPSS نسخه 22 با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته­ ها. دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک و مشخصات مربوط به بیماری تفاوت معنادار آماری نداشتند. میانگین نمره خودمراقبتی گروه کنترل، قبل و بعد از مداخله، به ترتیب، 33/8 با انحراف معیار 79/1 و 43/8 با انحراف معیار 84/1 و در گروه آزمون، به ترتیب، 7/9 با انحراف معیار 41/2 و 46/14 با انحراف معیار 13/2 بود. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد خودمراقبتی قبل از مداخله در دو گروه اختلاف معنا­دار آماری داشت و در گروه مداخله بالاتر بود (002/0P=)، لذا از آنالیز کوواریانس برای بررسی معناداری بعد از مداخله استفاده شد که نشان داد خودمراقبتی گروه آزمون بعد از مداخله به طور معناداری بالاتر از گروه کنترل و ناشی از اثر مداخله بود (0001/0P≤).
نتیجه­ گیری. آموزش رفتارهای ارتقاء­دهنده سلامت، موجب بهبود خودمراقبتی در مبتلایان به پرفشاری خون اولیه می­شود. لذا فراهم نمودن زمینه برای آموزش مبتلایان به پرفشاری خون می­تواند در افزایش توان خودمراقبتی این بیماران موثر باشد.
واژه‌های کلیدی: پرفشاری خون، خودمراقبتی، آموزش، رفتارهای ارتقاء‌دهنده سلامت
متن کامل [PDF 844 kb]   (124 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: قلبی عروقی
دریافت: ۱۳۹۷/۶/۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۸/۲۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi Z, Bahmani L, Farahani Nia M, Haghani H. Effect of teaching health-promoting behaviors on self-care behaviors in people with hypertension. پرستاری قلب و عروق. 2018; 7 (1) :42-49
URL: http://journal.icns.org.ir/article-1-515-fa.html

احمدی زهرا، بهمنی لیلا، فراهانی نیا مرحمت، حقانی حمید. بررسی تاثیر آموزش رفتارهای ارتقاء‌دهنده سلامت بر خودمراقبتی در مبتلایان به پرفشاری خون. فصلنامه پرستاری قلب و عروق. 1397; 7 (1) :42-49

URL: http://journal.icns.org.ir/article-1-515-fa.html



دوره 7، شماره 1 - ( 3-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پرستاری قلب و عروق Iranian Journal of Cardiovascular Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3921