[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 1 - ( 3-1396 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 40-47 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش همتا بر خودکارآمدی مبتلایان به نارسایی قلبی
فرشید حیدری بنی1، زهره احمدی1، امیر طباطبایی2، اسمعیل محمدنژاد* 3، عایشه حاجی اسماعیل پور4
1- دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
2- واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران
3- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، asreno1358@yahoo.com
4- گروه پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران
چکیده:   (687 مشاهده)
خلاصه
هدف. این تحقیق با هدف تعیین تاثیر آموزش همتا بر خودکارآمدی مبتلایان به نارسایی قلبی انجام شد.
زمینه. نارسایی قلبی یک سندرم بالینی است که می­تواند تاثیر منفی بر خودکارآمدی داشته باشد. با توجه به نقش آموزش در ارتقای خودکارآمدی، یافتن یک روش آموزشی مناسب برای افزایش خودکارآمدی این بیماران مهم است.
روش‌کار. در این مطالعه کارآزمایی بالینی که در سال 1395 انجام شد تعداد 60 نفر از افراد مبتلا به نارسایی قلبی به صورت تصادفی به دو گروه  آزمون و کنترل (هر گروه 30 نفر) تقسیم شدند. بعد از آماده کردن گروه همتا، سه جلسه آموزشی یک ساعته توسط همتا برای نمونه های گروه آزمون در قالب گروه­های کوچک 8-6 نفره در طول یک ماه با محتوای آموزشی در مورد نارسایی قلبی برگزار شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه خودکارآمدی سولیوان بود که قبل از مداخله، بلافاصله بعد از مداخله، و یک ماه بعد از مداخله در هر دو گروه تکمیل گردید. داده­ها در نرم افزار SPSS نسخه 21 با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌های کای­اسکوئر و  تی زوجی تحلیل شد.
یافته‌ها. میانگین نمره خودکارآمدی قبل از مداخله در هر دو گروه همتا و فردی تفاوت معناداری نداشت. میانگین نمره خودکارآمدی در بیماران نارسایی قلبی بلافاصله بعد از آموزش، در گروه آزمون، 50/3 با انحراف معیار 7/21 و در گروه کنترل، 24/9 با انحراف معیار 1/7 بود و یک ماه بعد از آموزش، در گروه آزمون، 48/8 با انحراف معیار 1/2 و در گروه کنترل، 23/4 با انحراف معیار 4/6 بود. آزمون تی زوجی نشان داد آموزش همتا بر خودکارآمدی بیماران نارسایی قلبی تاثیر داشته است (0/0001p≤) و باعث بهبود خودکارآمدی بیماران شده است.
نتیجه گیری. آموزش همتا باعث بهبود و ارتقای خودکارآمدی بیماران مبتلا نارسایی قلبی می­شود، بنابراین، استفاده از این شیوه آموزشی در افراد مبتلا به نارسایی قلبی در مراکز درمانی توصیه می‌شود.
واژه‌های کلیدی: نارسایی قلب، خودکارآمدی، آموزش همتا
متن کامل [PDF 625 kb]   (584 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: قلبی عروقی
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heidari-Beni F, Ahmadi-Tameh Z, Tabatabaee A, Mohammadnejad E, Haji-Esmaeelpour A. The effect of peer education on self-efficacy in people with heart failure. پرستاری قلب و عروق. 2017; 6 (1) :40-47
URL: http://journal.icns.org.ir/article-1-396-fa.html

حیدری بنی فرشید، احمدی زهره، طباطبایی امیر، محمدنژاد اسمعیل، حاجی اسماعیل پور عایشه. تاثیر آموزش همتا بر خودکارآمدی مبتلایان به نارسایی قلبی. فصلنامه پرستاری قلب و عروق. 1396; 6 (1) :40-47

URL: http://journal.icns.org.ir/article-1-396-fa.html



دوره 6، شماره 1 - ( 3-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پرستاری قلب و عروق Iranian Journal of Cardiovascular Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764