نشانی مجله: تهران، خیابان ولیعصر، ابتدای بزرگراه نیایش، بیمارستان قلب شهید رجایی- ساختمان انجمن های علمی، طبقه دوم، انجمن علمی پرستاری قلب و عروق ایران
1- بیمارستان امام رضا (ع)، 2- مرکز تحقیقات قلب و عروق شهید رجائی، مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجائی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران 3- مرکز آموزشی تحقیقاتی درمانی قلب و عروق شهید رجائی، تهران، ایران 4- کارشناس پژوهشی موسسه ملی تحقیقات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران 5- دپارتمان الکتروفیزیولوژی، مرکز آموزشی تحقیقاتی درمانی قلب و عروق شهید رجائی، تهران، ایران (*نویسنده مسئول) ، majid.haghjoo@gmail.com
چکیده: (8800 مشاهده)
خلاصه
هدف. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر آموزش به دو روش سخنرانی و چند رسانهای بر دانش، نگرش و عملکرد پرستاران شاغل در بخشهای قلب در زمینه مراقبت از بیمار دارای پیسمیکر موقت انجام شد.
زمینه. دیسریتمیهای قلبی از شایعترین بیماریهای قلبی عروقی هستند. یکی از راه های درمان یا پیشگیری از دیسریتمی، کار گذاشتن پیسمیکر موقت میباشد. اموزش پرستاران به عنوان بزرگترین گروه ارائه دهندهی مراقبت از بیماران دارای پیسمیکر موقت امری ضروری است. بنابراین، لازم است تا این آموزش به موثرترین شیوهی ممکن برای آنان فراهم گردد.
روش کار. این مطالعهی تجربی در سال 1394 بر روی 52 پرستار شاغل در مرکز قلب و عروق شهید رجایی تهران انجام شد. شرکت کنندگان به روش تصادفی به دو گروه سخنرانی و چندرسانهای تقسیم شدند. تاثیر آموزش بر دانش، نگرش و عملکرد شرکت کنندگان، قبل و سه هفته بعد از آموزش بررسی شد. دادهها در نرم افزار SPSSنسخه 22 با استفاده از آزمون های مان ویتنی و ویلکاکسون تحلیل شدند.
یافته ها. میانه و دامنه میان چارکی امتیاز دانش در دو روش سخنرانی و چندرسانهای به ترتیب از 12/5 (14-10) و 11 (12-9) قبل از مداخله به 17 (19-15) و 17 (19-13) بعد از مداخله افزایش یافت. میانه و دامنه میان چارکی امتیاز عملکرد از 29 (30-26) و 30 (31-26) قبل از مداخله به 34 (35-32) و 34 (35-32) بعد از مداخله افزایش یافت. امتیاز دانش و عملکرد واحدهای پژوهش بعد از آموزش، در هر دو روش به طور معنی داری افزایش یافت، ولی تفاوتی بین دو روش دیده نشد. میانه و دامنه میان چارکی امتیاز نگرش در دو روش سخنرانی و چندرسانهای به ترتیب 62/5 (64-60) و 64 (66-63) قبل از مداخله، و 64 (64-60) و 63 (64-61) بعد از مداخله بود. امتیاز نگرش قبل و بعد از مداخله در دو گروه در مقایسه با یکدیگر تفاوت آماری معنی داری نداشتند.
نتیجه گیری. این پژوهش نشان داد تفاوتی در تاثیر دو روش آموزش سخنرانی و چند رسانهای بر دانش، نگرش و عملکرد در زمینه مراقبت از بیمار دارای پیسمیکر موقت وجود ندارد. یعنی آموزش به روش چند رسانهای میتواند به اندازه روش سخنرانی موثر باشد. بنابراین، استفاده از روش آموزشی چند رسانهای میتواند به عنوان یک راهکار مناسب برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده آموزش مطرح باشد. البته این امر مستلزم فراهم شدن زیرساختها و طراحی صحیح برنامههای آموزشی میباشد.
Kardan Barzoki E, Bakhshandeh H, nikpajouh A, Elahi E, Haghjoo M. Comparison of the effect of education through lecture and multimedia methods on knowledge, attitude, and performance of cardiac care. پرستاری قلب و عروق 2016; 4 (4) :6-13 URL: http://journal.icns.org.ir/article-1-273-fa.html
کاردان برزکی عصمت، بخشنده هومن، نیک پژوه اکبر، الهی الهام، حق جو مجید. مقایسه تاثیر آموزش به روش سخنرانی و چند رسانهای بر دانش، نگرش و عملکرد پرستاران شاغل در بخشهای قلب در زمینه مراقبت از بیمار دارای پیسمیکر موقت. نشریه پرستاری قلب و عروق. 1394; 4 (4) :6-13