:: دوره 7، شماره 4 - ( 12-1397 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 63-58 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش همتا و پیامدهای نارسایی قلبی: مطالعه مروری در ایران
علی حسین زاده ساربانقلی1 ، علیرضا شاملی2 ، سمیه اسمعیلیان* 3، اسمعیل محمدنژاد4
1- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
2- دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
3- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، somayeh.13966@yahoo.com
4- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران،، تهران، ایران
چکیده:   (3706 مشاهده)
خلاصه
هدف. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش همتا بر پیامدهای نارسایی قلبی در افراد مبتلا به این سندرم در ایران صورت گرفت.
زمینه. نارسایی قلبی یک سندرم بالینی پیچیده است که به دلیل ماهیت مزمن، پیشرونده و غیرقابل برگشت، به عنوان یک مشکل مربوط به سلامت عمومی مطرح می­شود.
 روش کار. جست­وجوی جامع در پایگاه­های داده­ای علمی و موتورهای جست­و­جو شامل Science Direct، Scopus، PubMed،Google Scholar ، و Medline  با کلید­واژه­های نارسایی قلبی و آموزش همتا به دو زبان فارسی و انگلیسی به منظور یافتن مطالعات چاپ­شده بین سال­های 2000 تا 2018 انجام شد. تعداد 17 مقاله یافت شد که بر اساس معیارهای ورود، تعداد 2 مقاله انگلیسی و 4 مقاله فارسی مورد بررسی قرار گرفتند.  
یافته­­ ها. مطالعات انجام شده در مورد تاثیر آموزش همتا بر پیامدهای بیماران نارسایی قلبی در ایران نشان داد این آموزش­ها سه پیامد خودمراقبتی، کیفیت زندگی و خودکارآمدی افراد با نارسایی قلبی را مورد بررسی قرار داده­اند و این روش آموزشی بر هر سه مولفه تاثیر مثبتی  داشته است.
نتیجه ­­گیریآموزش همتا باعث بهبود و ارتقای خودمراقبتی، خودکارآمدی و بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به نارسایی قلبی شد. بهره‌‌گیری از این برنامه آموزشی به عنوان یک روش آموزشی موثر، مقرون به صرفه و بدون نیاز به تجهیزات ویژه توصیه می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: نارسایی قلب، آموزش همتا، کیفیت زندگی، خودمراقبتی، خودکارآمدی
متن کامل [PDF 1266 kb]   (15300 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: قلبی عروقی
دریافت: 1398/11/21 | پذیرش: 1398/11/21 | انتشار: 1398/11/21 | انتشار الکترونیک: 1398/11/21


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها