:: دوره 6، شماره 3 - ( 9-1396 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 22-16 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی اثربخشی کارگاه آموزشی احیای قلبی ریوی مغزی در محیط بالینی بر اساس الگوی کرک پاتریک
شهرام بخشی حاجی خواجه لو1 ، صدرالدین ستاری* 2
1- واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
2- گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران ، sadraddin1356@yahoo.com
چکیده:   (5704 مشاهده)
خلاصه
هدف. این پژوهش با هدف ارزشیابی اثربخشی کارگاه احیای قلبی ریوی مغزی برای پرستاران بر اساس الگوی کرک­پاتریک در محیط بالینی بخش­های مراقبت ویژه بیمارستان تامین اجتماعی سبلان اردبیل انجام گردید.
زمینه. ارزشیابی اثربخشی دوره­های آموزشی برای تعیین میزان تحقق اهداف دوره­های آموزشی اجرا می­گردد. ارزشیابی برای قضاوت درباره تحقق اهداف دوره­های آموزشی ضرورت دارد.
روش کار. این پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش 65 نفر از پرستاران بخش­های مراقبت ویژه و مدیران پرستاری بیمارستان بود که براساس جدول نمونه­گیری کرجسی و مورگان، 56 نفر به عنوان نمونه تحقیق به روش تصادفی طبقه­ای انتخاب و داده­های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه جمع­آوری گردید. روایی ابزار با استفاده از نظر متخصصان مورد تائید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه با محاسبه آلفای کرونباخ که برابر  با 0/99 بود تایید شد. داده­های جمع­آوری شده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی تک­نمونه­ای و دو نمونه­ای و تحلیل واریانس) تحلیل شدند.
یافته ها. میانگین نمره اثربخشی سطح واکنش در کارگاه احیای قلبی ریوی مغزی در محیط بالینی از دیدگاه پرستاران بخش­های مراقبت ویژه و مدیران پرستاری، 3/89 از 5 بود. همچنین، میانگین نمره اثربخشی سطح یادگیری، 3/97 و میانگین نمره اثربخشی سطح رفتار، 4/02 از 5 به دست آمد. میانگین نمره نتایج دوره از دیدگاه سوپروایزها 4/57 و میانگین نمره اثربخشی کل دوره آموزش کارگاه احیای قلبی ریوی مغزی، 4/11 از 5 به دست آمد.
نتیجه گیری. نتیجـه تحقیق نشان داد کارگاه احیای قلبی ریوی مغزی پرستاران بخش­های مراقبت ویژه و مدیران پرستاری بیمارستان تامین اجتماعی سبلان اردبیل اثربخش بوده است.
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی اثربخشی، دوره آموزشی، احیای قلبی ریوی مغزی، الگوی کرک پاتریک
متن کامل [PDF 700 kb]   (20426 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: اعتباربخشي نظام آموزشي
دریافت: 1396/8/7 | پذیرش: 1396/12/13 | انتشار: 1396/9/24 | انتشار الکترونیک: 1396/9/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( 9-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها