خلاصه هدف. هدف مطالعه حاضر تعیین تاثیر آموزش خودمراقبتی بر کیفیت زندگی بیماران با ضربان سازدائمی بود. زمینه. یکی از شایعترین علل مرگ و میر بعد از سکته قلبی، آریتمی است، یک روش کنترل آریتمی مقاوم به درمان تعبیه ضربان ساز است. کیفیت زندگی در بیماران بعد از تعبیه ضربان ساز دائمی قلب پائین است. یکی از روشهای ارتقاءدهنده کیفیت زندگی، آموزش رفتارهای خودمراقبتی است. روش کار.در این کارآزمایی بالینی، 80 بیمار نیازمند به تعبیه ضربانساز دائمی قلب به روش بلوکهایچهارتایی تصادفی به طور مساوی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها شامل فرم مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه سنجش کیفیت زندگی در بیماران قلبی مک نیو بود. بیماران گروه مداخله با همراهی یکی از بستگان که بیشترین تماس را با ایشان داشت، طی یک جلسه، روز قبل از تعبیه ضربانساز تحت آموزش قرار گرفتند. جهت آموزش از فیلم آموزشی و دفترچه آموزشی و آموزش چهره به چهره استفاده شد، طول مدت جلسه 30 دقیقه بود و در نهایت، بسته آموزشی در اختیار این بیماران قرار گرفت. همچنین، به مدت یک ماه، هفتهای یکبار با بیمار تماس تلفنی گرفته میشد. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 15 تحلیل شدند. برای تحلیل دادهها از آزمونهای تی مستقل و کای اسکوئر استفاده شد. یافتهها. بین میانگین ابعاد عاطفی، جسمی- فعالیتی و اجتماعی کیفیت زندگی و همچنین، نمره کلی کیفیت زندگی در گروه مداخله و کنترل قبل از مداخله تفاوت معنیداری مشاهده نشد، ولی بعد از مداخله، این تفاوت معنی دار بود (004/0P<). نتیجهگیری.آموزش رفتارهای خودمراقبتی بر کیفیت زندگی بیماران بعد از تعبیه ضربانساز دائمی قلب موثر میباشد و توصیه میشود به عنوان یکی از روشهای ارتقاء کیفیت زندگی این بیماران به کار برده شود. |