Cardiovascular Nursing Journal
نشریه پرستاری قلب و عروق
پرستاری قلب و عروق
Medical Sciences
http://journal.icns.org.ir
1
admin
2251-8983
fa
jalali
1398
12
1
gregorian
2020
3
1
9
1
online
1
fulltext
fa
تاثیر روش بازخوردمحور بر سبک زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلب
The effect of teach-back method on lifestyle of people with heart failure
قلبی عروقی
Cardiovascular
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">خلاصه</span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;"></span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">هدف. </span></strong><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش بازخوردمحور بر سبک زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلب انجام شد.</span><span dir="LTR"><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">زمینه. </span></strong><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">سبک زندگی عاملی تعیین­ کننده در ایجاد و پیشرفت بیماری­های قلبی­ عروقی محسوب می­شود؛ لذا تبعیت بیمار در زمینه رعایت رژیم دارویی، غذایی، و تحرک بدنی تامین­ کننده یک شیوه زندگی سالم است.</span><br>
<strong><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">روش کار. </span></strong><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">دراین مطالعه نیمه ­تجربی، 80</span> <span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">بیمار</span><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;"> مبتلا به نارسایی قلب، مراجعه ­کننده به بخش ­های قلب بیمارستان ­های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال 1398 </span><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">به شیوه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای جمع ­آوری داده­ ها شامل فرم اطلاعات جمعیت­شناختی و پرسشنامه </span><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">سبک زندگی ارتقاء­دهنده سلامت </span><span dir="LTR"><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:8.0pt;">(Health-Promoting Lifestyle Profile II)</span></span></span> <span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">یا</span> <span dir="LTR"><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:8.0pt;">HPLP2</span></span></span> <span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">بود. </span><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">پرسشنامه سبک زندگی </span><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">در دو مرحله قبل و سه ماه بعد از مداخله تکمیل شد. </span><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">در گروه آزمون، آموزش ارتقای سبک زندگی به صورت انفرادی به روش بازخوردمحور در چهار جلسه 30 تا 60 دقیقه­ای اجرا شد و گروه کنترل، </span><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">آ</span><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">موزش ارتقای سبک زندگی را به روش معمول دریافت کرد. داده ­ها در نرم افزار</span> <span dir="LTR"><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:8.0pt;">SPSS-22</span></span></span> <span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">با استفاده از آزمون­ های آماری تی مستقل، تی زوجی</span> <span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">و</span> <span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">کای دو </span><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">تحلیل شدند.</span><br>
<strong><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">یافته­ ها. </span></strong><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">دو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک </span><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">با یکدیگر تفاوت آماری معنی ­دار نداشتند. </span><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">قبل از مداخله،</span> <span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">میانگین نمره کل سبک زندگی </span><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">در گروه آزمون، 110/82 با انحراف معیار 48/93، و </span><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">در گروه کنترل، 103/38 با انحراف معیار 37/23 بود که نتیجه آزمون تی مستقل تفاوت آماری معنی­ داری را بین دو گروه نشان نداد </span><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">(0/45</span><span dir="LTR"><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">P=</span></span><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">)</span><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">. </span><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">سه ماه بعد از مداخله، میانگین نمره کل سبک زندگی در گروه آزمون و کنترل، به ترتیب، 137/80 با انحراف معیار 54/36 و 113/23 با انحراف معیار 37/87 به دست آمد که این تفاوت از نظر آماری معنی­دار بود </span><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">(0/0001</span><span dir="LTR"><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">P≤</span></span><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">)</span><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">. </span><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">قبل از مداخله، </span><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">میانگین نمره حیطه ­های سبک زندگی دو گروه تفاوت آماری معنی ­داری نشان نداد، اما بعد از آموزش بازخوردمحور، میانگین نمره حیطه­ های سبک زندگی گروه آزمون، به جز حیطه ارتباطات بین فردی، به طور معنی ­داری بیشتر از گروه کنترل بود. </span><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;"></span><br>
<strong><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">نتیجه ­گیری.</span></strong><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;"> آموزش بازخوردمحور، سبک زندگی و حیطه ­های آن را به جز حیطه ارتباطات بین فردی در بیماران مبتلا به نارسایی قلب بهبود بخشید. لذا به کارگیری این شیوه آموزشی توسط پرستاران برای بهبود سبک زندگی افراد دارای بیماری نارسایی قلب توصیه می­گردد.</span></div>
<p style="text-align: justify;"><strong>Abstract</strong><br>
<strong>Aim. </strong>This study was conducted to examine the effect of teach-back training on lifestyle of people with heart failure.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Background. </strong>Lifestyle is a determining factor in the development and progression of cardiovascular disease, so the patient's adherence to therapeutic regimen (medication, diet, and physical activity) guarantees a healthy lifestyle. </p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Method.</strong> This quasi-experimental study was conducted on 80 individual with heart failure who were admitted to the coronary care units (CCUs) and post coronary care units (PCCUs) of teaching hospitals affiliated to Zahedan University of Medical Sciences, Iran, in 2019. The patients were selected using the convenience sampling method and randomly placed into intervention and control groups. The tools used to collect the data included a demographic information form and Health-Promoting Lifestyle Profile II (HPLP II) questionnaire (HPLP2). The lifestyle questionnaire was completed by the participants in both groups in two stages, before and three months after the intervention. In the intervention group, lifestyle promotion training was performed individually using a teach-back method in 4 sessions, each lasting 30 to 60 minutes. Participants in control group received conventionally lifestyle promotion training. The data were analyzed using SPSS-22 software via the independent samples t-test, paired samples t-test, and chi-square test.<span dir="RTL"></span></p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Findings.</strong> There was no statistically significant difference between groups in terms of demographic characteristics. Before intervention, no statistically significant difference was found between the mean score of total lifestyle, in the intervention and control group (110.82<span dir="RTL">±</span>48.93 and 103.38±37.23, respectively). (P=0.45). Three months after intervention, the mean score of total lifestyle in intervention group was significantly higher than that of control group (137.80±54.36 against 113.23±37.77) (p≤0.0001)<span dir="RTL">.</span> After intervention, the mean score of domains of lifestyle in the intervention group (except for interpersonal communication domain) were significantly higher than that of control group.<br>
<strong>Conclusion.</strong> The results of the present study showed that teach-back training promoted lifestyle and its domains (except for interpersonal communication domain) in people with heart failure. It is recommended that nurses use this training method to improve lifestyle in people with heart failure.</p>
نارسایی قلب, سبک زندگی, آموزش بازخوردمحور
Heart failure, Life style, Teach-back method
112
121
http://journal.icns.org.ir/browse.php?a_code=A-10-650-1&slc_lang=fa&sid=1
Hediyeh
Mesbahi
هدیه
مصباحی
mesbahihedie@gmail.com
10031947532846003930
10031947532846003930
No
Zahedan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
Fatihe
Kerman Saravi
فتیحه
کرمان ساروی
: f_kermansaravi@yahoo.com
10031947532846003931
10031947532846003931
Yes
Community Nursing Research Center, Zahedan University of Medical Sciences
مرکز تحقیقات پرستاری جامعه، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
Farnoosh
Khojasteh
فرنوش
خجسته
khojastehfarnoosh@gmail.com
10031947532846003932
10031947532846003932
No
Pregnancy Health Research Center, Zahedan University of Medical Sciences
مرکز تحقیقات سلامت بارداری، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان