Cardiovascular Nursing Journal
نشریه پرستاری قلب و عروق
پرستاری قلب و عروق
Medical Sciences
http://journal.icns.org.ir
1
admin
2251-8983
fa
jalali
1397
3
1
gregorian
2018
6
1
7
1
online
1
fulltext
fa
شناسایی موانع آموزش به بیمار از دیدگاه بیماران، پرستاران و پزشکان در مرکز آموزشی تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجائی
Barriers to patient education from the perspective of patients, nurses and doctors in Rajaee cardiovascular medical and research center
اعتباربخشي نظام آموزشي
Educational system accreditation
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">خلاصه</span></strong><br>
<strong><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">هدف.</span></strong> <span style="font-family:tahoma,sans-serif;">این مطالعه با هدف </span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">شناسایی موانع موجود در زمینه آموزش به بیمار از دیدگاه پزشکان، بیماران بستری و پرستاران انجام شد</span><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">زمینه.</span></strong><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"> آموزش به بیمار یکی از شاخص­های کیفیت خدمات مراقبتی درمانی است</span><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">.</span></span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"> آموز</span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">ش به بیمار</span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"> می­تواند منجر به کاهش هزینه­های مراقبت­های بهداشتی شود، کیفیت مراقبت­ها را افزایش دهد و درنهایت به بیمار کمک کند به استقلال و خودکفایی برسد</span><strong><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">.</span></strong><br>
<strong><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">روش کار.</span></strong><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"> این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی بود. جامعه پژوهش شامل پزشکان، پرستاران و بیماران بستری در بخش­های مختلف </span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">مرکز آموزشی تحقیقاتی درمانی قلب و عروق شهید رجایی بودند</span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">. روش نمونه گیری به­صورت طبقه­ای بود و از هر طبقه، تعدادی نمونه به­طورتصادفی انتخاب شد. نمونه­گیری برای جامعه پرستاران و پزشکان نیز صورت پذیرفت. ابزار جمع­آوری داده­ها پرسشنامه­های محقق­ساخته بودند که پس از تایید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفتند. </span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">برای</span> <span style="font-family:tahoma,sans-serif;">تحلیل</span> <span style="font-family:tahoma,sans-serif;">آماری</span> <span style="font-family:tahoma,sans-serif;">داده­های جمع­آوری­شده </span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">از</span> <span style="font-family:tahoma,sans-serif;">آزمون</span><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">­</span></span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">های</span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"> میانگین و آزمون </span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">تعقیبی بنفرونی در </span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">نرم افزار آماری </span><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">SPSS</span></span> <span style="font-family:tahoma,sans-serif;">استفاده</span> <span style="font-family:tahoma,sans-serif;">شد.</span><br>
<strong><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">یافته ­ها.</span></strong> <span style="font-family:tahoma,sans-serif;">از نظر پزشکان بیشترین موانع آموزش به بیماران، مربوط به بیماران و پس از آن، مربوط به پزشکان بود. از نظر پرستاران، بیشترین موانع آموزش به بیمار مربوط به پرستاران بود. از نظر خود بیماران بیشترین موانع آموزش به بیماران مربوط به خود بیماران و پس از آن، به ترتیب، مربوط به پرستاران و پزشکان بود.</span> <br>
<strong><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">نتیجه­ گیری.</span></strong><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"> با توجه به اهمیت آموزش به بیمار، پیشنهاد می­گردد مسئولان با اتخاذ تدابیری همچون جذب تعداد کافی نیروی پرستاری، تهیه بروشور، اختصاص بودجه کافی به امر آموزش، نظارت و تشویق مناسب پرستاران و پزشکان، در اولویت قرار دادن آموزش به عنوان وظیفه روزانه، و فرهنگ­سازی برای پذیرش آموزش از سوی بیماران، در جهت رفع موانع آموزش به بیمار اقدام کنند.</span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Abstract</strong><br>
<strong>Aim.</strong> This study aimed to determine barriers to patient education from the perspective of patients, nurses and doctors.<br>
<strong>Background.</strong> Patient education is one of the indicators of quality of heath care services. Patient education could lead to a reduction in the cost of health care and increase the quality of care and ultimately, help the patient to become independent and self-sufficient.<br>
<strong>Method.</strong> A cross-sectional descriptive study was carried out. The research population included physicians, nurses and patients admitted to different wards of the Rajaee cardiovascular medical and research center. The sampling method was stratified random sampling for each population of the participants (patients, nurses and doctors). Data collection tool was a researcher-made questionnaire that measured the obstacles to patient education. The collected data were analyzed by SPSS software.<br>
<strong>Findings.</strong> According to physicians, the most important barriers to education for patients was related to patients, and then related to physicians. From the viewpoint of nurses, the most important barriers to patient education were related to nurses. Patients evaluated themselves as the most important barrier to patient education, and then, the most important barriers were related to nurses from patients’ perspectives.<br>
<strong>Conclusion.</strong> Regarding the importance of teaching to the patient, it is suggested that the managers take actions to increase the number of nursing staff, provide patients with educational brochures, allocate sufficient funds for patient education, supervise and encourage nurses and doctors, and prioritize training in daily tasks.</div>
آموزش به بیمار, موانع, پرستار, پزشک
Patient education, Barriers, Nurse, Physician
14
23
http://journal.icns.org.ir/browse.php?a_code=A-10-217-4&slc_lang=fa&sid=1
Shiva
Khaleghparast
شیوا
خالق پرست
sh_khaleghparast@yahoo.com
10031947532846002850
10031947532846002850
No
Rajaie Cardiovascular Medical and Research Center, Iran University of Medical Sciences
مرکز آموزشی تحقیقاتی درمانی قلب و عروق شهید رجایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
Mahnaz
Mayelafshar
مهناز
مایل افشار
mahnazmayelafshar@yahoo.com
10031947532846002851
10031947532846002851
Yes
Department of Health Services Management, Islamic Azad University, Tehran Sciences and Research Branch
گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
Zahra
Hanifi
زهرا
حنیفی
10031947532846002852
10031947532846002852
No
Rajaie Cardiovascular Medical and Research Center, Iran University of Medical Sciences
مرکز آموزشی تحقیقاتی درمانی قلب و عروق شهید رجایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
Leila
Sari
لیلا
ساری
10031947532846002853
10031947532846002853
No
Rajaie Cardiovascular Medical and Research Center, Iran University of Medical Sciences
مرکز آموزشی تحقیقاتی درمانی قلب و عروق شهید رجایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
Masoumeh
Kalaei
معصومه
کلایی
10031947532846002854
10031947532846002854
No
Rajaie Cardiovascular Medical and Research Center, Iran University of Medical Sciences
مرکز آموزشی تحقیقاتی درمانی قلب و عروق شهید رجایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
Behrooz
Ghanbari
بهروز
قنبری
g.behrooz@gmail.com
10031947532846002855
10031947532846002855
No
Digestive and Liver Diseases Research Center, Firoozgar Hospital, Iran University of Medical Sciences
مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد، بیمارستان فیروزگر، دانشگاه علوم پزشکی ایران