%0 Journal Article %A Jahanshahi, Fatemeh %A Abbasi-Abyaneh, Noshin %A Ebrahimi-Abyaneh, Ebrahim %T Effect of peer education on quality of life in people with heart failure %J Cardiovascular Nursing Journal %V 5 %N 2 %U http://journal.icns.org.ir/article-1-375-fa.html %R %D 2016 %K Heart failure, Quality of life, Peer education, %X خلاصه هدف. این تحقیق با هدف تعیین تاثیر آموزش همتا بر کیفیت زندگی مبتلایان به نارسایی قلبی انجام شد. زمینه. نارسایی قلبی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن است که با کاهش کیفیت زندگی همراه است. با توجه به نقش مثبت آموزش در ارتقای کیفیت زندگی، یافتن یک روش آموزشی مناسب در بهبود کیفیت زندگی این بیماران حائز اهمیت است. روش‌کار. در این مطالعه نیمه تجربی یک گروهی، 60 بیمار مبتلا به نارسایی قلبی به صورت در دسترس و بر اساس معیارهای ورود، در سال 1395 انتخاب شدند. چهار جلسه آموزشی توسط افراد همتا برای گروه همتا در طول یک ماه اجرا شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها نسخه فارسی پرسشنامه فرانس و پاورس بود که برای سنجش کیفیت زندگی مبتلایان به نارسایی قلبی، قبل و یک ماه بعد از مداخله، تکمیل گردید. جهت تحلیل داده ها از آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته‌ها.میانگین نمره کیفیت زندگی بیماران نارسایی قلبی، قبل از مداخله، 134/5 با انحراف معیار 2/4 و یک ماه بعد از مداخله، 163/2 با انحراف معیار 8/7 بود و آزمون تی زوجی نشان دهنده تفاوت معنی دار آماری بین میانگین نمره کیفیت زندگی قبل و بعد از مداخله بود (0/0001˂P). این یافته نشان داد آموزش همتا بر کیفیت زندگی بیماران نارسایی قلبی تاثیر دارد و باعث بهبود آن شده است. نتیجه گیری. آموزش همتا باعث بهبود و ارتقای کیفیت زندگی مبتلایان به نارسایی قلبی می شود. بر این اساس، پیشنهاد می شود پرستاران از این روش آموزشی برای بیماران دچار نارسایی قلبی استفاده نمایند. %> http://journal.icns.org.ir/article-1-375-fa.pdf %P 38-45 %& 38 %! %9 Research %L A-10-364-1 %+ Tehran Medical Sciences Branch, Islamic Azad University; PhD Candidate of Medical Education, Shahid Beheshti University of Medical Sciences %G eng %@ 2251-8983 %[ 2016