[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 2 - ( 6-1397 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 14-21 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر آموزش به روش سخنرانی و الکترونیک بر عملکرد پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه در زمینه داروهای قلبی‌عروقی
اصغر خلیفه زاده اصفهانی1، زهرا معینی2، جعفر گلشاهی3
1- عضو هیئت علمی گروه پرستاری مراقبت‌های ویژه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، Khalifezadeh@nm.mui.ac.ir
2- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
3- عضو هیئت علمی گروه قلب دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده:   (414 مشاهده)
خلاصه
هدف. این پژوهش با هدف مقایسه آموزش به روش سخنرانی و الکترونیک بر عملکرد پرستاران بخش مراقبت­های ویژه در زمینه داروهای قلبی­عروقی انجام شد.
زمینه. عصر حاضر به دوران اطلاع ­رسانی و رایانه شهرت یافته و نهاد آموزشی را دستخوش تغییرات اساسی کرده است. با توجه به اینکه فرآیند پیچیـده یادگیـری را نبایـد صرفـا به فضـای کلاس محـدود نمـود، لذا ممکن است با بهـره­گیری از آمـوزش الکترونیک بتـوان بـه برخـی موانـع آمـوزش سـنتی برای پرستاران فائـق آمـد.
روش کار. تحقیق حاضر یک مطالعه نیمه­تجربی است. براساس نمونه­گیری طبقه­ای، 70 پرستار بخش­های مراقبت ویژه بیمارستان­های تامین اجتماعی استان اصفهان درسال 1396 انتخاب شدند. این افراد پس ازاعلام موافقت به مطالعه وارد شدند. پرستاران بر اساس تخصیص تصادفی ساده به 35 نفر درگروه سخنرانی و 35 نفر درگروه الکترونیک تقسیم شدند. قبل و بعد ازمداخله، عملکرد پرستاران دو گروه توسط پرسشنامه کاربرد داروهای قلبی­عروقی بررسی و تاثیر دو روش آموزش سخنرانی و الکترونیک بر نمرات عملکرد پرستاران بررسی شد.
یافته­ ها. براساس مقایسه میانگین نمرات قبل و بعد و همچنین مقایسه دو گروه، هر دو روش آموزش سخنرانی و آموزش الکترونیک تاثیر معنی­داری بر عملکرد دارویی پرستاران داشت (0001/0P≤)، اما تفاوت آماری معنی­داری بین دو گروه آموزش مشاهده نشد.
نتیجه­ گیری. روش آموزش الکترونیکی می­تواند جایگزینی در آموزش و بازآموزی مباحث داروشناسی برای پرستاران باشد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش به روش سخنرانی، آموزش به روش الکترونیک، عملکرد، بخش مراقبت ویژه، داروهای قلبی‌عروقی
متن کامل [PDF 1017 kb]   (106 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: قلبی عروقی
دریافت: ۱۳۹۷/۷/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۰/۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khalifehzadeh-Esfahani A, Moeini Z, Golshahi J. The effect of e-learning and lecture education on critical care nurses' performance about cardiovascular medication . پرستاری قلب و عروق. 2018; 7 (2) :14-21
URL: http://journal.icns.org.ir/article-1-524-fa.html

خلیفه زاده اصفهانی اصغر، معینی زهرا، گلشاهی جعفر. بررسی تاثیر آموزش به روش سخنرانی و الکترونیک بر عملکرد پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه در زمینه داروهای قلبی‌عروقی . فصلنامه پرستاری قلب و عروق. 1397; 7 (2) :14-21

URL: http://journal.icns.org.ir/article-1-524-fa.html



دوره 7، شماره 2 - ( 6-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پرستاری قلب و عروق Iranian Journal of Cardiovascular Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3937