:: دوره 6، شماره 1 - ( 3-1396 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 39-32 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر اجرای الگوی نظارت بالینی بر میزان آموزش های ارائه شده به بیماران قلبی توسط پرستاران
شیوا خالق پرست1 ، مهناز مایل افشار2 ، مجید ملکی3 ، نسیم نادری3 ، بهروز قنبری4 ، شیرین حسینی* 5
1- عضو هیئت علمی پژوهشی، مرکز آموزشی تحقیقاتی درمانی قلب و عروق شهید رجایی، تهران، ایران
2- مرکز آموزشی تحقیقاتی درمانی قلب و عروق شهید رجایی، تهران، ایران
3- عضو هیئت علمی، مرکز آموزشی تحقیقاتی درمانی قلب و عروق شهید رجایی، تهران، ایران
4- مرکز تحقیقات گوارش و کبد، مرکز آموزشی تحقیقاتی درمانی فیروزگر، تهران، ایران
5- مرکز آموزشی، تحقیقاتی درمانی قلب و عروق شهید رجایی، تهران، ایران ، shirin_hoseini1359@yahoo.com
چکیده:   (4568 مشاهده)
خلاصه
هدف. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر اجرای الگوی نظارت بالینی بر میزان ارائه آموزش به بیماران قلبی انجام شد.
زمینه. نظارت بالینی رابطه­ای متقابل بین پرستار و ناظر است که می تواند موجب توسعه مهارت های حرفه ای پرستار گردد.
روش کار. این مطالعه از نوع نیمه تجربی قبل-بعد بدون گروه کنترل است. روش نمونه گیری، احتمالی و به صورت طبقه بندی بود که با داشتن معیارهای ورود و خروج، تا رسیدن حجم نمونه به 300 نفر انجام شد. پژوهشگر با استفاده از فرم جمع آوری داده ها میزان آموزش های ارائه شده به بیماران توسط پرستاران و همچنین میزان ثبت آن در پرونده را ارزیابی و ثبت نمود. الگوی نظارت بالینی به عنوان مداخله این پژوهش، شامل برنامه ریزی، برگزاری جلسات ماهیانه با رابطین آموزش سلامت بخش­ها، ارائه آموزش­های طبقه بندی شده، اجرای نظارت بالینی روزانه، پیگیری­ها، مشخص نمودن نقاط ضعف پرستاران در حیطه ارائه آموزش به بیماران قلبی و انجام اقدامات اصلاحی به مدت یک سال به طور منظم و مستمر بود. سپس، پژوهشگر با استفاده از همان فرم، دوباره میزان آموزش های ارائه شده به بیماران توسط پرستاران و همچنین، میزان ثبت آن در پرونده را ارزیابی کرد و نتایج قبل و بعد از اجرای مداخله را با یکدیگر مقایسه نمود. داده­ها با استفاده از روش­های آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار SPSS نسخه 19 تحلیل شد.
یافته ها. پس از اجرای الگوی نظارت بالینی، میزان آموزش های ارائه شده به بیماران توسط پرستاران، در ابتدای بستری، حین بستری و زمان ترخیص، نسبت به قبل از مداخله به طور معنی داری افزایش یافت (001/0p<). همچنین، یافته ها نشان داد که بیماران بعد از اجرای الگوی نظارت بالینی، از آموزش های دریافت شده رضایت بیشتری دارند (001/0p<).
نتیجه گیری. نظارت مستمر و منظم، بر روند اجرای آموزش به بیمار نقش به­سزایی دارد. با توجه به اهمیت آموزش به بیمار و نقش آن در بهبود وضعیت بیماری و ارتقای سلامتی، توصیه می شود برای پرستاران در زمینه آموزش به بیمار برنامه های مدیریتی و نظارتی در نظر گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: نظارت بالینی، آموزش به بیمار، پرستار
متن کامل [PDF 978 kb]   (19870 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: منابع دانش پرستاران باليني
دریافت: 1395/12/19 | پذیرش: 1396/6/27 | انتشار: 1396/3/25 | انتشار الکترونیک: 1396/3/25


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( 3-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها