:: دوره 3، شماره 1 - ( 3-1393 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 17-6 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تغییرات مهارت احیاء قلبی-ریوی کارآموزان در عرصه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان در طول زمان
محسن ادیب حاج باقری* 1، محمد سجاد لطفی2
1- گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران (* نویسنده مسئول) ، adib1344@yahoo.com
2- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
چکیده:   (12375 مشاهده)

خلاصه

هدف. این مطالعه با هدف بررسی طولی مهارت­ کارآموزان در عرصه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان در زمینه ای احیاء قلبی ربوی در سال 1389و1390 انجام شد.

زمینه. مهارت انجام احیاء قلبی ریوی یکی از مهارت های حیاتی است که پرسنل بهداشتی باید از آن برخوردار باشند. مطالعات متعددی در مورد مهارت دانشجویان پرستاری در ارتباط با احیاء قلبی ریوی انجام شده است، با این حال مطالعات کمی در ارتباط با تغییرات مهارتی این دانشجویان در طول زمان صورت گرفته است.

روش کار. طراحی تحقیق به صورت ”سری های زمانی“ (time series) بود. جامعه پژوهش، کلیه دانشجویان سال آخر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال های 1389 و 1390 بودند. ابزار جمع آوری داده ها ابزاری دو بخشی بود که بخش اول، پرسشنامه اطلاعات فردی و بخش دوم شامل چک لیست های مهارت های احیای پایه و پیشرفته (حیطه های ماساژ قلبی و تنفس مصنوعی، لوله گذاری نای، کاربرد دفیبریلاتور و مدیریت احیا) بود. روایی ابزار به شیوه بررسی روایی محتوایی و پایایی آن از طریق آزمون-بازآزمون تایید شد. هر یک از مهارت های احیاء در سه مرحله سنجیده شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 11/5و با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها. رایج ترین خطای انجام شده توسط دانشجویان در حیطه ماساژ قلبی و تنفس مصنوعی در مرحله اول و سوم، عدم درخواست کمک بود که در مرحله اول، 67/41  درصد و در مرحله سوم، 32/61 درصد، این اقدام را انجام دادند. در حیطه لوله گذاری نای، در هر سه مرحله اهرم کردن لارنگوسکوپ روی دندان ها رایج ترین خطای ارتکابی بود که در هر سه مرحله، کمتر از 50 درصد دانشجویان، این اقدام را به درستی انجام دادند. در حیطه مهارت استفاده از دفیبریلاتور، رایج ترین خطا در هر سه مرحله، عدم دادن شوک دوم در صورت ادامه ریتم قبلی بود که در مرحله اول تا سوم، به ترتیب، تنها 52/08 درصد، 28 درصد، و 21/74 درصد افراد، این اقدام را به درستی انجام دادند.

نتیجه گیری. با توجه به حساسیت و اهمیت مهارت احیاء قلبی ریوی توصیه می شود آموزش عملی، انجام تمرینات و ارزیابی های دوره ای برای دانشجویان در نظر گرفته شود. همچنین، پیشنهاد می شود دانشجویان پرستاری به همراه مربی خود در عملیات احیاء حاضر شوند و با مشاهده عملیات احیاء از نزدیک، درک واقعی­تری از مهارت های آموزش داده شده داشته باشند.

واژه‌های کلیدی: مهارت، کارآموزی، احیاء قلبی ریوی
متن کامل [PDF 365 kb]   (19461 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: منابع دانش پرستاران باليني
دریافت: 1392/12/1 | پذیرش: 1393/5/15 | انتشار: 1393/8/3 | انتشار الکترونیک: 1393/8/3


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 1 - ( 3-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها