[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 3 - ( 9-1392 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 36-42 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر بیان داستانگونه تجربیات بالینی بر مهارت های ارتباط حرفه ای پرستاران
طاهره تمیمی* 1، محمد مهدی پیغمبری2، ژاله محمد علیها3، محمد تقی صفدری4، طاهره گنجی5، شیوا خالق پرست6
1- تهران، ایران، (*نویسنده مسئول) ، ta_tamimi@yahoo.com
2- استادیار دپارتمان قلب بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی، تهران، ایران
3- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
4- تهران، ایران، دانشگاه علوم پزشکی ایران
5- دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
6- بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی، تهران، ایران
چکیده:   (5058 مشاهده)

خلاصه

هدف. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر روش آموزشی بیان داستانگونه تجربیات بالینی بر افزایش شایستگی بالینی پرستاران در زمینه مهارت های ارتباط موثر حرفه ای در پرستاران شاغل در بخش های ویژه مرکز قلب و عروق شهید رجایی انجام شد.

زمینه. ارتباط با بیمار از مهمترین جنبه های حرفه پرستاری است و به اشتراک گذاری دانش ضمنی در این زمینه می تواند موجب بهبود سایر توانایی های پرستار و تیم درمانی گردد. یکی از بهترین روش ها برای انتقال دانش ضمنی، استفاده از روش بیان داستانگونه تجربیات است.

روش کار. این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی مداخله ای با دو گروه مداخله و کنترل بود که به منظور تعیین تاثیر به کارگیری راهبرد انتقال دانش ضمنی  با روش بیان داستانگونه تجربیات کاری پرستاران بر شایستگی و صلاحیت بالینی آنها انجام شد. جامعه پژوهش، پرستاران کلیه بخش های ویژه این مرکز بود و 130 نفر از پرستاران به طور تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. آموزش (بیان تجربیات بالینی با بیانی داستانی) درگروه مداخله طی شش ساعت انجام شد. میزان تاثیر مداخله بر متغیر وابسته (مهارت های ارتباط حرفه ای) با پرسشنامه خودابرازی پژوهشگرساخته که قبل از مداخله و مجددا یک ماه بعد از آن توسط هر دو گروه تکمیل شد، بررسی گردید. داده ها با آزمون تی زوجی و مستقل، کای دو، آزمون دقیق فیشر، آزمون من ویتنی و تحلیل کوواریانس با نرم افزار SPSS نسخه 21 تحلیل شد.

یافته ها. میانگین نمرات کلی پیش آزمون در گروه آزمون، 104/60 با انحراف معیار 7/60 و در گروه کنترل، 102/13 با انحراف معیار 9/20 بود. میانگین نمرات پس آزمون در گروه آزمون، 117/92 با انحراف معیار 4/37و در گروه کنترل، 102/25 با انحراف معیار8/66 محاسبه شد. تفاوت آماری معناداری بین میانگین نمرات پس‌آزمون شایستگی بالینی در زمینه ارتباط حرفه‌ای گروه آزمون و کنترل مشاهده شد (0/001>P)، بدین ترتیب که میانگین نمرات پس‌آزمون شایستگی بالینی در زمینه ارتباط حرفه‌ای گروه آزمون بیش از گروه کنترل بود.

نتیجه گیری. یافته ها  نشان می دهند که مداخله (بیان داستان‌گونه تجربیات بالینی) بر شایستگی بالینی اثر گذاشته است. با توجه به اندازه اثر، می‌توان گفت که 71/4 درصد تغییرات متغیر وابسته در پس‌آزمون، ناشی از مداخله است. بر اساس یافته ها، بیان داستانگونه تجربیات فردی را به عنوان یک روش مؤثر در ارتقاء ارتباط حرفه ای مورد توجه قرار داد.

واژه‌های کلیدی: ارتباط حرفه ای، شایستگی بالینی، داستانگویی، دانش ضمنی
متن کامل [PDF 271 kb]   (974 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: منابع دانش پرستاران باليني
دریافت: ۱۳۹۲/۱۰/۹ | پذیرش: ۱۳۹۳/۲/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۳/۷/۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tamimi T, Peighambari M M, Mohamad alaeiha J, Safdari M, Ganji T, Khaleghparast S. The effect of storytelling technique on professional communication skills of nurses . پرستاری قلب و عروق. 2013; 2 (3) :36-42
URL: http://journal.icns.org.ir/article-1-122-fa.html

تمیمی طاهره، پیغمبری محمد مهدی، محمد علیها ژاله، صفدری محمد تقی، گنجی طاهره، خالق پرست شیوا. تاثیر بیان داستانگونه تجربیات بالینی بر مهارت های ارتباط حرفه ای پرستاران. فصلنامه پرستاری قلب و عروق. 1392; 2 (3) :36-42

URL: http://journal.icns.org.ir/article-1-122-fa.html



دوره 2، شماره 3 - ( 9-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پرستاری قلب و عروق Iranian Journal of Cardiovascular Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3772