[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 3 - ( 9-1392 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 6-15 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر آموزش رفتارهای خودمراقبتی مبتنی بر فیلم بر مراقبت از خود در بیماران دارای ضربان‌ساز دائمی
عصمت عطائی* 1، اصغر دالوندی2، اکبر نیک پژوه3
1- کارشناس ارشد پرستاری مراقبت‌های ويژه بیمارستان قلب شهید رجائی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران،(* نویسنده مسئول ) ، maryam_ataeee@yahoo.com
2- دکترای سلامت سالمندی، استاديار دپارتمان پرستاری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
3- دکترای پزشکی اجتماعی، استاديار بیمارستان قلب شهید رجائی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده:   (5222 مشاهده)

خلاصه

هدف. هدف مطالعه حاضر تعیین تاثیر آموزش رفتارهای خودمراقبتی مبتنی بر فیلم بر مراقبت از خود بیماران با ضربان‌ساز دائمی بود.

 زمینه. یکی از شایعترین علل مرگ و میر بعد از سکته قلبی، آریتمی میباشد و یکی از روش های کنترل آریتمی مقاوم به درمان، تعبیه ضربان ساز است. مطالعات انجام شده بر روی بیماران دارای وسایل الکتریکی نشان داده اند که اکثر بیماران اطلاعات کمی درباره نحوه مراقبت از دستگاه خود کسب کرده اند و نیاز به آموزش جهت مراقبت از خود دارند.

روش کار. در این کارآزمایی بالینی قبل و بعد، 80 بیمار نیازمند به تعبیه ضربانساز دائمی که به بیمارستان قلب و عروق شهید رجائی تهران مراجعه کرده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. نمونهها با روش بلوکهای چهارتایی تصادفی به طور مساوی در دو گروه آزمون و کنترل (هر گروه، 40 نفر) قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها شامل فرم مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه مراقبت از خود (تهیه شده توسط پژوهشگر) بودند. بیماران گروه آزمون با همراهی یکی از بستگان که بیشترین تماس را با ایشان داشت، روز قبل از تعبیه ضربان‌ساز، طی یک جلسه، تحت آموزش قرار گرفتند. جهت آموزش از فیلم آموزشی استفاده شد، طول مدت جلسه 30 دقیقه بود، و در نهایت بسته آموزشی در اختیار این بیماران قرار گرفت، و پس از آن، به مدت یک ماه هفتهای یک بار با بیمار تماس تلفنی گرفته میشد. داده ها با کمک نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافتهها. در حالی که بین میانگین نمره خودمراقبتی دو گروه، قبل از مداخله تفاوت معنیداری مشاهده نشد (0/106=p)، این تفاوت، پس از مداخله،از نظر آماری معنی دار بود (0001/0>P).

نتیجهگیری. نتایج مطالعه نشان داد که آموزش رفتارهای خودمراقبتی مبتنی بر فیلم، بر مراقبت از خود بیماران دارای ضربانساز دائمی قلب موثر میباشد و توصیه میشود برنامه های آموزشی برای بهبود آگاهی و عملکرد بیماران دارای ضربان‌ساز دائمی به کار گرفته شود.

واژه‌های کلیدی: مراقبت از خود، آموزش رفتارهای خود مراقبتی، ضربانساز دائمی قلب و فیلم آموزشی
متن کامل [PDF 309 kb]   (921 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: قلبی عروقی
دریافت: ۱۳۹۲/۹/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۳/۷/۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ataei E, Dalvandi A, Nikpajouh A. The effect of patient education about self-care behaviors with media clips on self-care among patients with permanent pacemaker . پرستاری قلب و عروق. 2013; 2 (3) :6-15
URL: http://journal.icns.org.ir/article-1-114-fa.html

عطائی عصمت، دالوندی اصغر، نیک پژوه اکبر. بررسی تاثیر آموزش رفتارهای خودمراقبتی مبتنی بر فیلم بر مراقبت از خود در بیماران دارای ضربان‌ساز دائمی . فصلنامه پرستاری قلب و عروق. 1392; 2 (3) :6-15

URL: http://journal.icns.org.ir/article-1-114-fa.html



دوره 2، شماره 3 - ( 9-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پرستاری قلب و عروق Iranian Journal of Cardiovascular Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3752